اسلام به ذات خود ندارد عیبی __________ هر عیب که هست در مسلمانی ماست

۱۳ بهمن، ۱۳۹۰

روزه گرفتن در روز مولود (فتوى)

بخاطر مولود شریف مسلمانان باید به کدام روزها روزه بگیرند؟ اگر مولود شریف به روز جمعه باشد آیا روزه گرفتن در آن روز جواز دارد؟

جواب

بسم الله الرحمن الرحیم

خواننده گرامی از شما نهایت سپاس گذاریم و از الله تعالی می خواهیم که علم شما را در دین هرچه بیشتر و بیشتر کند.
حتمی نیست که در 12 ربیع الاول کدام مراسم خاص مذهبی برگذار گردد. همچنان روزه گرفتن نیز کدام ربط مذهبی خاصی با این روز ندارد. بهترین راه راضی ساختن الله تعالی و نشان دادن محبت با فرستاده او این است که راه او را تعقیب کنیم.
در چنین روز روزه گرفتن یک امر نفلی بشمار میرود. مهم نیست که برای روزه گرفتن نفلی کدام وقت مشخص را تعین کنیم.
بعضی از روزها است که روزه گرفتن در آن روزها حرام میباشد مانند روز عید (1 شوال و 10 ذولحجه)، روز های تشریق (11، 12، و 13 ذولحجه)، و بلاخره روز شک (آخرین روز شعبان).
در ضمن باید گفته شود که روزهای نیز وجود دارد که روزه گرفتن در آن امر شده است. از جمله روزهای محرم، روز های چهار ماه حرام (محرم، رجب، ذولقعده و ذولحجه)، روز عرفات (9 ذولحجه)، روز عاشورا (10 محرم)، روزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته، سه روز (13، 14 و 15) هر ماه قمری، شش روز ماه شوال، و اکثر روز های شعبان طوری که محمد صلى الله عليه وسلم عادت روزه گرفتن در این روزها را داشت.
طوری که دیده شد روز مولود شریف نه در بین روزهای ذکر شده که باید در آن روز ها روزه گرفتن و نه هم در بین روزهای ذکر شده که روزه گرفتن در آن حرام میباشد. پس گفته میتوانیم روزه گرفتن در روز مولود شریف (12 ریبع الاول) حتمی نمی باشد. این بخاطر است که روز مولود شریف کاملاً واضع نیست. بخاطر که بعضی از علماء میگوید که مولود شریف به تاریخ (9 ریبع الاول) بوده است.
از طرف دیگر در صورتیکه مولود شریف به روز جمعه باشد در این صورت روزه گرفتن در روز جمعه جواز ندارد. از امام بخاری شریف روایت شده است که محمد صلى الله عليه وسلم روزه گرفتن در روز جمعه را منع قرار داده است و می فرماید: ” هیچ کسی از شما باید به روز جمعه روزه نگیرید مگر اینکه یک روز قبل یا یک روز بعد آن روزه بگیرید”.
ما باید طبق همین هدایات برای مولود شریف روزه بگیریم.
اگر محمد صلى الله عليه وسلم عادت داشت که به روز های دوشنبه هر هفته روزه بگیرد. آن حضرت صلى الله عليه وسلم روزه گرفتن به روزهای دوشنبه و پنجشنبه را بخاطر دوست داشت که اعمال نیک و بد ما به این روز ها به نزد الله تعالی انتقال میشود. ازین لحاظ محمد صلى الله عليه وسلم ترجیح میداد که روزه که به این روزها میگیرد به نامه اعمالش به نزد الله تعالی برود (روایت ازترمذی).
دلیل دوم روزه گرفتن به روزدوشنبه حضرت محمد صلى الله عليه وسلم این است که آن حضرت صلى الله عليه وسلم به روز دوشنبه تولد یافته است و همچنان به روز دوشنبه به پیامبری مبعوث گشته است (روایت از امام مسلم).
پس محمد صلى الله عليه وسلم بخاطر روزهای دوشنبه را روزه می گرفت که از خداوند شکر گذاری کند که او را خلق کرده است و بعداً به پیامبری مبعوث گردانیده است.
پس اگر مسلمانان میخواهد که از خداوند شکر گذاری پیدایش خود را داشته باشند و یا هم شکرگذاری از فرستادن محمد صلى الله عليه وسلم از طرف خداوند را داشته باشند میتوانند هر وقتی نماز، صدقه و یاهم روزه بگیرد. اگرچه روزه گرفتن به روزهای دوشنبه افضل تر است بخاطر که ما حضرت محمد صلى الله عليه وسلم را پیروی کرده ایم.
در نتیجه باید بگوئیم که در روز (12 ریبع الاول) کدام مراسم خاص مذهبی وجود ندارد و روزه گرفتن در این روز نیز کدام معنویت خاصی ندارد. در عموم باید گفته شود که بخاطر کسب رضایت الله تعالی و نشان دادن محبت با پیامبر او باید از راه و کردار او پیروی کنیم.
از امام بخاری و مسلم روایت شده است که آن حضرت صلى الله عليه وسلم فرمود: “هرکسی که راه مرا تعقیب نمی کند از من نیست” و همچنان در جای دیگری از امام بخاری روایت شده است که آن حضرت صلى الله عليه وسلم فرمود: ” هر کسی که مرا دوست دارد باید از سنت من را تعقیب نماید”.

منبع: اصلاح آنلاین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر