اسلام به ذات خود ندارد عیبی __________ هر عیب که هست در مسلمانی ماست

۰۲ تیر، ۱۳۹۰

طریقه پاک کردن اشیای جذب کننده ای نجاست

طریقه پاک کردن اشیای جذب کننده ای نجاست
1. موزه، بوت و چیزهای چرمی اگر به نجاست غلیظه ای سخت مانند مواد غایطه ای حیوانی یا انسانی، خون، منی و امثال اینها آلوده شوند با مالیدن به زمین یا با اشیای دیگر که نجاست به کلی از آنها دور شود پاک می گردند اما اگر نجاست رقیق و مایع باشد و آثار آن بعد از خشک شدن ظاهر شود بدون از شستن پاک نمی گردد و طریقه ای شستن آن اینکه بعد از هر مرتبه شستن آنقدر توقف شود که آب آن خودش چکیده ختم شود و بدینطریق سه مرتبه شسته شود.
2. ظروف گِلی و سنگی و چوبی که آب را جذب کند و یا هر ظرف قابل استعمال اگر نا پاک شود طریقه ای پاک کردن آن اینکه سه مرتبه شسته شود و هر مرتبه خشک کرده شود بحدی که آب از آن نچکد اما اگر در آب روان شسته شود صرف سه مرتبه آبش انداخته شود.
3. اگر غله دانه نا پاک شود سه مرتبه شسته شود و هر مرتبه خشک کرده شود، اما اگر نجاست سخت باشد صرف دور کردن نجاست کافی است بطور مثال در بوری گندم پشک گه کرد و همچنان خشک ماند صرف دور کردن فضله ای پشک کافی است و برای احتیاط آن مقدار گندم که آلوده شده سه مرتبه شسته شود بهتر است.
4. اگر جامه به نجاست آلوده گردد به سه بار شستن و خوب فشار دادن پاک می شود اگر چه داغ یا بد بویی هم مانده باشد، مضایقه یی نیست.
5. اگر جامه به منی آلوده و منی خشک شد صرف مالیدن پاک می شود اما اگر منی خشک نشده باشد با سه بار شستن پاک می شود اما اگر منی خشک نشده باشد با سه بار شستن پاک می شود اما اگر پیشاب کرده و استنجا نا کرده خوابیده و انزال شده شد درین حالت جامه ضروری است و همچنان منی اگر رقیق باشد و خشک شود شستن آن نیز ضروری است.
6. با مایعات حلال که چرب نباشند شستن لباس نا پاک و هر چیز نا پاک صحیح است.
7. اگر کسی جامه را در آب روان بشوید فشار دادن ضرور نیست صرف آب از یک طرف لباس به طرف دیگر بگذرد.
8. اگر با فشار دادن لباس پاره شود صرف با دست به آهستگی آب از یک طرف به جانب دیگر لباس رانده شود کافیست.
9. اگر روغن یا تیل نا پاک به جامه برسد با سه بار شستن پاک می گردد اگر چه آثار چربی در لباس مانده باشد.
10. اگر لباس با چربی حیوان مردار پلید شود با سه بار شستن پاک نمی گردد باید آثار نجاست بکلی از جامه دور گردد.
11. اگر بر فرش مانند: گلیم، سطرنجی، نمد، بوریا و غیره نجاست بیفتد که فشار دادن آن دشوار باشد با سه بار شستن پاک می گردد باید در هر بار شستن چنان خشک شود که اگر بالای فرش مذکوذ چیزی را بیندازیم تر نشود.
12. اگر ظرف استعمال ناشده که تا حال آب در آن انداخته نشده باشد ملوث به نجاست گردد طریقه پاک کردنش اینکه در ظرف آب انداخته شود تا آثار نجاست در آب ظاهر شود و بعد آب ریختانده شود و این عملیه تا وقتی تکرار گردد که رنگ و بوی نجاست بکلی زایل گردد.
13. جامه ایکه با رنگ نا پاک ملوث شده باشد تا اندازه یی شسته شود که آثار نجاست در جامه نماند، اگر رنگ زایل شود یا نشود مضایقه یی نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر