عقاید و افکار اسلامی اساس و تهداب اعمال نیک
از نظر اسلام، ایمان اساس و بنیاد اعمال صالحه می باشد، بدون ایمان هیچ عبادتی و عمل نیک ارزشی ندارد، قرآن شریف آن عملی را صالح می داند که محرک اصلی آن ایمان باشد.
مَن عَمِلَ صَلِحاً ّمِن ذَكَرٍ أَو أُنثَي وَ هُوَ مُؤّمِنٌ فَلَنُحَّیِيَنَّهُ حَیَوة طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَ هُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُوْنَ(97)
سورۀ(15) النحل: 97
ترجمه: هر کس عمل صالحه ای انجام دهد، در حالیکه مؤمن است، خواه مر باشد یا زن به او حیات پاکیزه می بخشیم و پاداش آنها را به علت انجام دادن اعمال صالحه ای که انجام دادند، خواهیم داد.
قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِاُلْأَخْسَرِیْنَ اَعْمَلاً (103) اَلَّذِیْنَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی أَلْحَیَواة الدُنْیَا وَ هُمْ یَحْسَبُوْنَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُوْنَ صُنْعًا (104) أُوْلَـئِکَ الَّذِیْنَ کَفَرُوْأ بِئَأیَتِ رَبِّهِمْ وَ لِقَاَئِهِ فَحَبِطَتْ اَعْمَلُهُمْ فَلاَ نُقِیْمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ وَزْنًا (105)
سورۀ (18) الکهف : 103 - 105
ترجمه: ای پیغمبر (ص) بگو آیا به شما خبر دهم که زیانکار ترین مردم چه کسانی اند، آنهایی که تلاش های شان در زندگی دنیا گم و نا بود شده و با این حال گمان میکنند کار نیک انجام می دهند. آنها کسانی هستن که به آیات پروردگار شان و لقای او کافر شدند، به همین جهت اعمال شان حبط و نابود شد، لذا قیامت میزان برای آنها برپا نخواهیم کرد.
مقصود از ایمان:
منظور از ایمان قبول کردن کلمه ی طیبه و شهادت از دل و جان آنرا به زبان اقرار کردن.
کلمه طیبه:
مقصود از ایمان:
منظور از ایمان قبول کردن کلمه ی طیبه و شهادت از دل و جان آنرا به زبان اقرار کردن.
کلمه طیبه:
لا اله الا الله محـــمد رســول الله
بجز الله (ج) هیچ چیزی قابل پرستش و عبادت نبوده و محمد (ص) فرستاده (رسول) الله (ج) می باشد.
کلمه شهادت:
اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمداً عبده و رسوله
گواهی (شهادت) میدهم که نیست هیچ معبودی بجز الله (ج) و گواهی میدهم که محمد (ص) بنده و فرستاده ای الله (ج) می باشد.
قبول و اقرار اجمالی کلمه ای طیبه و شهادت عقاید اسلام گفته می شود.
عقاید اسلامی این ها است:
- ایمان به ذات و صفات خداوند (ج).
- ایمان به تقدیر خداوندی.
- ایمان به ملایک الهی.
- ایمان به پیغامبران خدا (ج).
- ایمان به کتابهای آسمانی.
- ایمان به روز قیامت.
این شش اصل در حقیقت شش جزء ایمان بوده ، باهم روابط عمیق دارند و حقیقت ایمان نیز پذیرش تمام اینها از صدق دل است که با پذیرفتن یکی پذیرش سایر اجزا نیز لازم می گردد و انکار هر یکی از این اجزا موجب انکار تمام آنها می شود و ایمان شخص سلب می گردد و همچنان کسی که از جانب خود چیزی دیگری را به این اجزا اضافه کند، آن هم مؤمن نمی باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر